
 

 

  

   CSJ‐10‐0026.0 

  

  
  

When the story is us:  

Miami Herald, Nuevo Herald and Radio Martí  

On September 8, 2006, the Miami Herald ran a Page One story titled “10 Miami journalists 

take U.S. pay.” The story by Oscar Corral reported that Miami‐area journalists had accepted money 

from Radio/TV Martí, a US government‐run broadcast targeted at the communist nation of Cuba. 

Three of the 11 journalists named in the story worked for El Nuevo Herald, a Spanishlanguage 

newspaper also owned by the Miami Herald Media Company. Corral wrote that the three had been 

fired for violating conflict of interest rules.  

The story, and the disciplinary action, unleashed a firestorm of protest from 

CubanAmericans and others in greater Miami. Nearly two thousand readers canceled their 

subscriptions. The accused at Nuevo Herald protested that they had permission from a previous editor 

to work at Radio Martí. Those accused who did not work for Nuevo Herald wondered why the Miami 

Herald story had cast as reprehensible a practice which they regarded as professionally 

unremarkable, and also a moral duty. Charges of racism and anti‐Cuban prejudice raced through the 

Cuban‐American community and fetched headlines elsewhere.  

Publisher Jesús Díaz, Jr., held ultimate responsibility for both newspapers. He had made the 

decision to fire the three Nuevo Herald reporters. As criticism mounted, he came in for scathing 

critique within both the Nuevo Herald and—to the surprise of some—the Miami Herald newsrooms. 

On September 15, nationally recognized Miami Herald columnist Carl Hiassen submitted for 

publication a column about the Radio Martí incident in which, Díaz felt, Hiassen made light of the 

situation. Fearing more backlash, Díaz spiked the column. Hiassen protested, and threatened to 

resign.  

The McClatchy Company had bought the Knight‐Ridder newspaper chain, with its crown 

jewel, the Miami Herald, just three months earlier. Headquartered in Sacramento, California, 

McClatchy rarely interfered in the running of its properties. But when news of the Hiassen standoff 

reached Vice President for News Howard Weaver, he got involved. Hiassen’s column, he agreed, 

should run—and it appeared in its regularly scheduled slot on September 17.  

 

This case was written by Kirsten Lundberg, Director, Knight Case Studies Initiative at the Graduate School of 

Journalism, Columbia University. The faculty sponsors are Assistant Professor Mirta Ojito and Associate Dean Arlene 

Morgan. Funding was provided by the John S. and James L. Knight Foundation.  (02/2010)  

 



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

2  

But matters did not die down. Instead, McClatchy watched with dismay as outrage mounted 

at El Nuevo Herald, at least one of the dismissed reporters threatened a lawsuit, others of the accused 

went on the attack, and the Nuevo Herald itself published a story about American journalists who 

regularly worked for government‐funded Voice of America and Radio Free Europe—with no 

consequences. The implicit question: why had the Miami Herald fired CubanAmerican journalists for 

appearing on Radio Martí? As the situation continued to worsen into early October, Vice President 

Weaver wondered whether McClatchy should become even more involved and, if so, what it could 

do to restore calm and mend damaged relations both between its two properties, and between the 

Miami Herald and the wider Miami community.  

The two Heralds—brief history  

The Miami Herald (TMH) was founded in 1903 as the Miami Evening Record (renamed in 1910), 

and emerged as the dominant newspaper in Miami. John and James Knight acquired the publication 

in 1937, and in 1974 the Knight Newspapers group merged with Ridder Publications to become 

Knight Ridder. As the Spanish‐speaking Miami population burgeoned, the Herald decided in 1975 to 

create a Spanish‐language insert to the paper, which it called El Herald. For 12 years, the insert 

featured mostly Spanish translations of Herald stories.   

 

But in 1987, the Herald decided to create a separate Spanish‐language publication, El Nuevo 

Herald (ENH). The Miami Herald Media Company owned both publications. The new paper was 

still an insert inside the Miami Herald, but it had its own staff and conducted original reporting. 

ENH’s audience was, first and foremost, the influential Cuban‐American community in Miami. But 

it also appealed to a growing immigrant community from the rest of Latin America. “Miami is in 

many ways sort of a New York of Latin America,” says Clark Hoyt, former Knight Ridder vice 

president of news and a long‐time Miami resident.1   

 

ENH was seen until 1995 as primarily a “Cuban” newspaper. The non‐Cuban Hispanic 

community resented the emphasis in ENH’s early days on Cuban affairs. In 1996, however, that 

changed, and ENH came to cover Latin American news in greater depth than its parent publication. 

ENH had a lively writing style characteristic of Latin American newspapers. Miami was only the 

third largest Spanish‐speaking market in the US after Los Angeles and New York, but in Miami‐

Dade County, roughly half the 2 million residents spoke Spanish; more than half of those were of 

Cuban origin, the rest from such countries as Nicaragua, Colombia and Venezuela. Many of them 

were educated and middle class. From the 1960s to the turn of the 21st century, Miami’s population 

went from majority Anglo (non‐Hispanic white) to majority Hispanic.2 

 

Ibargüen. In January 1996, the Herald Media Company hired Alberto Ibargüen as publisher 

of El Nuevo Herald. Ibargüen was born in Puerto Rico; his mother was Puerto Rican and his father 

Cuban. He had been raised in New Jersey, attended schools in the Northeast (including law school) 

                                                           

1 Author’s interview with Clark Hoyt in New York, NY, on January 7, 2009.  
2 It’s worth noting that Miami also attracted a large number of New Yorkers, who made their own contribution 

to the local culture.   



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

3  

and worked at the Hartford Courant and Newsday.3 Hired as publisher of Nuevo Herald and vice‐

president for the Miami Herald international edition, in August 1998 he became publisher of both 

newspapers. Ibargüen recognized that Miami had a unique cultural blend of old‐line Floridians and 

émigrés—dating back to Nicaraguan arrivals in the 1950s—who considered themselves in exile from 

their countries of origin. Later arrivals from Cuba in the 1960s and onward had swelled the émigré 

ranks. “The concept of exile here is much stronger than the concept of immigration,” comments 

Ibargüen.4  

 

Ibargüen says he accepted the job of Nuevo Herald publisher with the understanding that the 

paper would have its own identify, separate from the Miami Herald. “If you want a newspaper that 

will give voice to a different community that happens to inhabit the same geography, then we’ve got 

something to talk about,” Ibargüen told then‐publisher David Lawrence. Early in his tenure, 

Ibargüen (with Lawrence’s support) made a momentous business decision—to distribute El Nuevo 

Herald separately from the Miami Herald. It took two years, but by May 1998 readers could buy a 

separate edition of the paper. In its first year, the separately distributed ENH earned an additional 

$2 million for the company and saved another $2 million in printing costs.   

 

Castañeda era   

Building on that success, Ibargüen engineered a complete editorial re‐imagining of Nuevo 

Herald. In November 1998, he hired as editor and publisher the respected Carlos Castañeda, who had 

helped the Puerto Rican El Nuevo Dia grow from 16,000 to 230,000 circulation, and consulted to 

dozens of fledgling newspapers in newly democratic Latin American countries. “The only thing I 

require of you is a newspaper that cannot be confused with the Miami Herald,” Ibargüen recalls telling 

Castañeda.  

 

Castañeda delivered. With a staff of 84, including 11 general assignment reporters 

(compared to 425 on the Miami Herald editorial staff), El Nuevo Herald set out to cover its community 

in‐depth. ENH had never published editorials per se, but it did run signed opinion pieces every 

day—a prominent outlet for forceful community views. Located on the sixth floor of the Miami Herald 

building, it prided itself especially on outperforming the Miami Herald. “It was absolutely my intent 

that they should compete,” comments Ibargüen. “Why in the world would you make them play well 

together? They should be competing for the story.” He adds:  

[El Nuevo Herald] had a much livelier sense of the community. The Arts & 

Culture Section was significantly more sophisticated than the Miami Herald. 

The sense of sports and entertainment as key parts of the community, as things 

that ought to be on the front page of a newspaper, was important.  

Castañeda stepped down in December 2001, replaced by Humberto Castelló, who had joined 

the paper in 1997. The paper Castelló inherited boasted bold graphics, color pictures and catchy 

                                                           

3 Ibargüen had just come from the painful closing of New York Newsday  
4 Author’s interview with Alberto Ibargüen on April 14, 2009, in Miami. All further quotes from Ibargüen, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

4  

headlines. The Columbia Journalism Review admiringly termed it “a hybrid, a flashy mix of Latin élan, 

Cuban exile political fervor, and People magazine. It’s a broadsheet with a tabloid mentality.”5 On the 

other hand, “El Nuevo can be sensational, hyperbolic, pandering to the worst instincts,” noted Jim 

Mullin, editor of the alternative weekly New Times.6   

During Castañeda’s tenure, El Nuevo Herald had developed an ever‐stronger following. In 

three years, circulation had climbed to some 98,000 on Sunday (from 90,000 in 1999) and 91,000 daily 

(from 76,000). Its revenues grew from $20 to $30 million.7 In May 2002, ENH continued to attract 

plaudits when it won the prestigious 2001 Ortega y Gasset Journalism Award, given to the best 

Spanish‐language daily newspaper in the world. By 2006, as the ills of the newspaper world gathered 

force, circulation fell to some 87,000 daily. 8  But it was still an important player in the Miami 

community.   

Separate cultures  

Meanwhile, the Miami Herald continued to be a much larger, and separate, operation with a 

circulation in 2006 of 294,000 daily and 390,000 Sunday.9 Tom Fiedler, a veteran TMH reporter and 

editor who became executive editor and vice president in 2001, says there was a “determination [by 

management] to make these two separate newspapers, that happened to be owned by the same 

corporate parent, and that’s the way we operated… We didn’t view El Nuevo Herald as a competitor 

because we were so much bigger, and our aspirations were so much larger.”10 As of 2006, the Miami 

Herald had won 18 Pulitzer Prizes.   

But the Cuban‐American community, at least a vocal part of it, was convinced that TMH 

neither understood nor served its members. While TMH held a held staunch editorial position 

against the rule of Cuban strongman Fidel Castro, the paper nonetheless for years came under 

consistent attack from Cuban‐American leaders for allegedly ignoring their affairs. In the 1970s, 

Cubans chained themselves to the columns in front of the newspaper building to protest that TMH 

never wrote about political prisoners in Cuba.   

While some of the anti‐Herald feeling abated in the 1990s as the generation of Cuban‐born 

Miami residents gave way to their American‐born children, there were still incidents. In the 1990s, 

the powerful Cuban‐American National Foundation launched a campaign against TMH, pasting 

stickers across the city warning residents not to believe the paper. In late 1999, another furor erupted 

over the case of Elian Gonzalez, a child claimed both by his Cuban father and his USbased relatives. 

                                                           

5    Mike Clary, “Would you create another newspaper to compete with your own?” Columbia Journalism Review, 

May-June 2000.  
6    Clary, CJR.  
7    Daniel Shoer Roth, “Nombran a Humberto Castelló director de El Nuevo Herald,” El Nuevo Herald, 

December 6, 2001.  
8http://www.stateofthemedia.org/2007/chartland.asp?id=523&ct=line&dir=&sort=&coll_box=1&col2_box=1&col

3_box=1 
9    http://www.burrellesluce.com/top100/2006_Top_100List.pdf  
10   Author’s interview with Tom Fiedler on January 16, 2009, in Boston, MA. All further quotes from Fiedler, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

5  

Members of the Cuban community felt TMH editorials did not adequately push to keep Elian in the 

US. One Cuban‐American journalist tried to explain the depth of feeling:  

Here the Cold War is not a distant memory and Elian is not just a little boy. 

He is the embodiment of 40 interminable years of rancor and bitterness toward 

Fidel Castro—and toward the United States government, for failing to depose 

him or take a harder line… Here, politicians are judged first and foremost by 

how much they despise Fidel and Communism, not by where they stand on 

education and Social Security.11  

The same could be said about how many influential Cuban‐American residents judged the Miami 

Herald.  

By 2006, the two papers and their staffs felt in some ways like different worlds. Each was 

proud of its brand of journalism. TMH culture was, says Fiedler, typical of US papers: “American 

newspapers value being the neutral observer and the unaligned observer, free to be critical of all 

power.” While the newsroom reflected the Miami community by being one of the most racially and 

ethnically diverse in the country, it was, says Fiedler, an “Anglo‐dominant newsroom.” Nonetheless, 

a significant number of Cuban‐Americans worked there. Most of them had been born in Cuba, but 

raised and educated in the US. They thought of themselves by and large as journalists first, Cuban‐

Americans second.  

The Nuevo Herald culture was livelier than the Miami Herald’s. “The headlines are very 

passionate. And sometimes the use of photography,” exclaims Castelló.12 The paper covered sports 

with a passion, as well as culture and politics. Just over half the reporters were Cuban‐American; 

most had come to the US as adults and considered themselves in exile.   

Superior. There was also a sense that Miami Herald staff considered themselves superior to 

those at El Nuevo Herald. “There’s no question about it, the Miami Herald always looked down at El 

Nuevo Herald,” confirms Ibargüen. “I used that to great advantage when I would tell [El Nuevo 

reporters]: ‘We’ve got to get this story before the Americans get it.’” That rankled with ENH 

reporters, many of whom were full professors in Cuba and who considered themselves far more 

cosmopolitan than the average TMH reporter. The two papers shared common editorial values, 

however. As Ibargüen puts it: “I think we all subscribed to full, accurate, contextual search for truth. 

But your truth and my search are different.”  

Estranged. But mostly in 2006, the two newsrooms had very little to do with one another 

except on occasion to run each other’s stories. While it had been common during the Ibargüen period 

                                                           

11 Lizette Alvarez, “A Look at Cuba’s Exiles from Both Sides of a Great Divide,” New York Times, April 9, 2000.  
12 Castelló mentions one incident which embarrassed El Nuevo Herald. On June 25, 2006, it published a montage 

of two archived photos—a 1998 photo of two Cuban prostitutes hailing a tourist; and a 1994 picture of 

Cuban police. The montage made it appear that the police were ignoring the prostitutes. The paper 

explained that the photos were meant to run side-by-side, but that in the printing process they ran together. 

It apologized for its failure to properly identify the photo as a montage. See: Laura Wides-Munoz, “Newspaper 

Admits Photos Altered,” Associated Press, July 29, 2006.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

6  

for members of each editorial staff to sit in on the news meetings of the other, that had stopped. 

Fiedler says he and Castelló spoke on a regular basis only on business matters, during a regular 

Wednesday morning meeting of the executive committee with the publisher. Jesús Díaz formerly 

general manager for the Miami Herald Company, had become publisher in June 2005. “I never spoke 

to [Castelló] about stories that we were going to do,” says Fiedler. Clark Hoyt, who knew both papers 

well, says:  

The two papers, they didn’t attend each others’ news meetings. They didn’t 

necessarily know what each other was reporting, even though they’re in the 

same building and nominally cousins or brother or sisters or whatever. 

There was a sense in El Nuevo Herald that the Miami Herald looked down on 

their journalism and didn’t respect it.  

Corral’s series  

Reporter Oscar Corral had joined the Miami Herald in 2001, covering the city of Miami and 

then a presidential primary campaign. In 2004, he was assigned to Cuban‐American politics. 

American‐born of Cuban parents, Corral welcomed the beat. One of his first story ideas was to 

examine the multiple streams of federal monies dedicated to promoting democracy in Cuba. The 

three major government agencies involved were USAID, the National Endowment for Democracy, 

and the US Office of Cuba Broadcasting. As a first step, in late 2004 he sent a Freedom of Information 

Act (FOIA) request to USAID, seeking documentation for all its Cuba programs back to 1999.  

USAID records. The first packets of information did not arrive for nine months, and it took 

nearly two years to get everything, but by late spring 2006 Corral had what he’d requested. He 

proposed to his editors, Assistant City Editor Myriam Marquez and Metro Editor Manny Garcia, a 

big piece on public funding for democracy in Cuba: how much money was involved, who received 

it, how much ever reached opposition groups in Cuba? They agreed that a 4‐5 part series could make 

a major contribution to public understanding of this use of taxpayer dollars. The series, he thought, 

would run on consecutive days. 

As Corral dug into the records, however, it became clear that USAID was a secondary player. 

It gave some $20 million a year total to various Cuba programs. But the Broadcasting Board of 

Governors (BBG) channeled some $37 million a year to Radio/TV Martí—a Miami‐based broadcaster 

beaming news into Cuba. BBG was an independent Washington, DC, agency responsible for civilian 

US government and government‐sponsored international broadcasting such as Voice of America, 

Radio Free Europe/Radio Liberty, and Radio/TV Martí. The Office of Cuba Broadcasting, which 

oversaw Radio/TV Martí, was part of the BBG administrative and marketing arm.    

Corral decided to follow the money. In June 2006, he started a series of interviews with 

management at both Radio/TV Martí and at the Office of Cuba Broadcasting. What they told him 

about their operations provided interesting background. But as he delved deeper, Corral had specific 

questions he preferred not to put directly to the managers until he had done as much independent 



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

7  

research as possible. Where was the $37 million going, he wondered? Who exactly was getting paid? 

For what? How much?   

BBG records. So on Aug. 15, 2006, Corral put in a second public records request, this time to 

the BBG. As he puts it:   

I didn’t want to trigger any unnecessary alerts in Miami. [The Office of Cuba 

Broadcasting in Miami] was run by a political appointee who was very close 

to the Republican legislators who appointed him, and I just, I thought it 

would probably be smarter to go through Washington at that point instead 

of going directly through Miami.13  

He asked for documents, especially vendor reports, on funding to the Office of Cuba 

Broadcasting. This time the records arrived quickly, some 1,200 pages of names and numbers— what 

specific individuals had been paid for specific services.  As Corral started to sift through the 

voluminous records, he paid special attention to those who were compensated for appearing on 

various broadcasts on television and radio. What he saw disturbed him: names he recognized of 

other Miami‐based reporters who had appeared on either Radio or TV Martí, and had been paid for 

their time. He knew several of them: “I saw names popping up in these 1,200 pages of people that I 

know, people that work in my building.”   

Some of the reporters listed worked at El Nuevo Herald. Many of them reported in Miami on 

Cuba and Cuban‐American affairs. Corral was not sure what to make of it. As he recalls, “I know 

that I’m a reporter and if I’m taking money from a government agency, especially one that I’m 

covering, I better be prepared to have an explanation for that.” Some of the reporters seemed to have 

earned thousands of dollars from the government‐funded station. While he had no proof there was 

wrongdoing, Corral took his discovery to Editors Garcia and Marquez, both of whom encouraged 

him to keep pursuing it.14 They also assigned him a couple of other reporters to help work through 

the records.  

As they did so, Corral felt increasing discomfort. “Putting totals on these people that I was 

familiar with was kind of uncomfortable,” he recalls. He mentioned his reservations to his wife, a 

former Miami Herald reporter, who told him, “You don’t have to do this.” But he decided he did. “I 

knew there would be consequences, and I knew that it would be tough,” he says. But he was 

frustrated by the way he felt the South Florida media “just kind of fell in line with everything the 

federal government did.” Moreover, he discerned a conflict of interest in the fact that “the people 

who were supposed to be informing [the Cuban exile community] about Cuban exile politics are 

benefiting from the US policy towards Cuba.”  

                                                           

13 Author’s interview with Oscar Corral on May 21, 2009, in Miami. All further quotes from Corral, unless 

otherwise attributed, are from this interview.  
14 Manny Garcia failed to respond to repeated efforts to interview him for this case study.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

8  

Nobody asked questions. Why is this policy like this? Why is this money 

going here? Why are these people benefiting? [After all this funding,] why 

isn’t Cuba more democratic? What’s going on here?  

Timing? Competition?   

Meanwhile, Corral learned from two independent sources—and had it confirmed by Office 

of Cuba Broadcasting Director Pedro Roig—that the Chicago Tribune had requested the identical 

records from BBG. Corral did not know why the Tribune wanted them, but the fact of the request 

was worrying: the Tribune Company also owned the South Florida Sun‐Sentinel, the Miami Herald’s 

closest competitor. Corral had imagined that the Radio/TV Martí piece would run second or third in 

the series he planned. But when he told his editors about the Chicago Tribune request, they asked him 

instead—because of the threat that the Tribune might have the same story—to make it the first article. 

“I can’t just kick this under the rug. I know that there are another set of independent journalistic 

guys looking at this. So I can’t just pretend it’s not there,” Corral recalls thinking.  

Corral consulted daily with Assistant City Editor Marquez, and regularly with Metro Editor 

Garcia. Garcia pressed him to determine how serious a problem this was. Did these payments 

constitute a conflict of interest? Were they unusual? Corral called some 12‐14 journalism ethics 

specialists and, he says, “they all agreed that this was a serious ethical breach.” Had the journalists 

publicly disclosed their Radio/TV Martí work, that could have lessened the offense. But “we didn’t 

find any instances of disclosure from any of the journalists,” says Corral. Two of the experts, in fact, 

compared these payments to those (made public in 2005) which the Bush Administration had paid 

TV personality Armstrong Williams to promote the No Child Left Behind education law. Those 

payments had caused widespread public anger at government manipulation, even bribery, of the 

media.  

By early September 2006, the story was coming together. Among the 10 or so journalists 

whose names appeared repeatedly in the BBG lists were three at El Nuevo Herald. One was Pablo 

Alfonso, a columnist on Cuban affairs who had spent eight years in Cuban prison for publishing an 

underground newsletter. The records showed that Alfonso had earned $175,000 over five years for 

appearances on Radio and TV Martí. The second was Wilfredo Cancio Isla, who commented on 

Cuban political, social and economic affairs for Martí, and had received $15,000 since 2001. Third 

was Olga Connor, a freelancer who covered cultural affairs, especially music. She had been paid 

$71,000. There were other Nuevo Herald names as well, individuals who had received less money for 

more sporadic work, but Corral had not had time to investigate all of them. Reporters earned from 

$75‐$100 per appearance.   

Higher levels. In late August or early September, Garcia and Marquez took the story to Miami 

Herald Editor Tom Fiedler to let him know that it was in the works. They also told him about the 

Chicago Tribune records request. Fiedler says he was not normally involved in a story as it developed. 

He did attend the afternoon Page One meeting most days to stay abreast of what would appear in 

the paper the following day. “My standing order was I don’t want to be surprised,” says Fiedler, 



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

9  

both for his own sake, and so he could alert the publisher to anything atypical. “It wouldn’t be 

unusual that I wouldn’t learn of a story until it was very close to publication.”   

Fiedler realized that the Radio/TV Martí story would be controversial as soon as he heard of 

it. But he was not aware El Nuevo staff were involved until close to publication. That only made it 

worse. Fiedler briefly considered whether it would be worth running the story:  

I knew once this is out there, you can’t put Pandora back in the box. I knew 

that we either do the story, or we don’t. And if we do the story, it’s going to 

be the start of the [beat up on] Tom wars.   

But he knew the story could not be held. Not least of his worries was that the Tribune would 

publish first, making it look as though the Miami Herald was covering for its own. To prevent leaks, 

Fiedler asked Corral not to contact any of the implicated journalists at El Nuevo Herald until the Miami 

Herald could make a formal approach. Fiedler says he insisted that “every one of the people involved 

had to be contacted. They had to have an opportunity to know we weren’t going to surprise them by 

putting something in the paper that they hadn’t had a chance to comment on. That was just kind of 

a standing order.” They did not, however, have to be contacted too far in advance. “I thought that 

Fiedler made the right call,” says Corral. “They were no longer kind of colleagues, they were part of 

a story I was working on, an investigative story.”  

Notification—September 7  

Worried about the potential competition from the Chicago Tribune, editors were ready to run 

the story as soon as Corral judged it ready. Corral hoped he had the makings of a front‐page story. 

On Wednesday, September 6, his editors agreed that he did. At the 4 p.m. editorial meeting, the story 

was given a slot on Page One for Friday, September 8, 2006.   

On Thursday, September 7, Corral had a busy day. In the morning, he and Editor Marquez 

visited Radio/TV Martí for what Corral calls a “hostile interview” with senior executives—a contrast 

to their meetings in June and July. He recalls that “they knew we were talking about journalists. They 

knew that we were doing an investigative piece. Their tone had hardened.” In the early afternoon, 

Corral called a couple of the reporters named in the story, such as Helen Aguirre Ferré, then‐opinion 

editor of Diario Las Americas. She told him: “I don’t see a conflict of interest.”15 They talked for some 

10 minutes, recalls Ferré, who argued that the charges in the story were not fair.16 Reporters at other 

publications, she pointed out, could not be held to Miami Herald ethics guidelines.17  

There were too many calls for Corral to make them all, so the editors drafted others on the 

Miami Herald staff to notify the remaining reporters. When they reached the named reporters, the 

                                                           

15 Oscar Corral, “10 Miami Journalists Take U.S. Pay,” Miami Herald, September 8, 2006.  
16 Author’s interview with Helen Aguirre Ferré on May 20, 2009, in Miami. All further quotes from Ferré, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  
17 As it happened, the Miami Herald had written ethics guidelines; El Nuevo Herald did not. But reporters at both 

publications were expected to practice ethical behavior.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

10  

team described the forthcoming article and asked for comment. They failed to reach several of those 

identified, including syndicated columnist Carlos Alberto Montaner and ENH freelancer Connor. 

When TMH reporters finally contacted the other two Nuevo Herald reporters, Cancio and Alfonso 

refused comment.18  

Meanwhile, Metro Editor Garcia and Assistant City Editor Marquez took responsibility for 

approaching the Nuevo Herald newsroom. At 2:30 p.m., Garcia and Marquez went to see El Nuevo 

Herald Editor Castelló. They asked Corral to join them.  

Corral’s account. Corral brought with him a carton of the materials his FOIA request had 

yielded. When he walked into the newsroom, by chance he caught the eye of reporter Cancio. “I just 

kind of shrugged,” remembers Corral. “At that point, I was there to meet with his boss. That was 

one of the toughest points of my entire career… He was definitely a colleague, and a guy that I 

respected.”  

Castelló told the three from TMH that he knew nothing about his staff working for Radio  

Martí, and “speculated that maybe they had gotten approval from some previous editor or some 

previous publisher,” says Corral. At that juncture, Corral presumed that the reporters his story 

named would be reprimanded, or suspended while they took an ethics or other course. But at 5:30 

p.m., Corral spoke with Publisher Díaz to find out what action the paper planned to take so he could 

include it in the story. To Corral’s surprise, Díaz reported that he had fired the Nuevo Herald writers. 

“Myriam [Marquez] came over to my desk and she hugged me,” says Corral.   

I did not think they would be fired in that manner, especially not without 

some sort of more extensive review. And the [Miami] Herald knew that there 

were other people in our building that showed up on that list, but I hadn’t 

had the time to process all the names… So I was shocked.  

Fiedler’s account. Early on September 7, TMH Editor Fiedler contacted Díaz to let him know 

that a story about Radio Martí would appear the next day, and that the story named three El Nuevo 

Herald writers. As Fiedler described it to Díaz, the story was about how the Broadcasting Board was 

“using Spanish‐speaking, Spanish media journalists in Miami to carry out what would be US policy 

toward Cuba… The larger story was that there are journalists who are on the payroll of the US 

government.” Fiedler firmly believes that, even had they received no compensation, the journalists’ 

actions contravened generally accepted reporting ethics guidelines. “You are in effect giving a 

contribution in kind, your time and your expertise, to carry out the mission of the US government, a 

propaganda mission. Whether you agree with it or not, that’s what you are doing,” notes Fiedler.  

That three of the named journalists worked for El Nuevo Herald made for a difficult situation 

internally. But Fiedler observes that “we couldn’t not include those three if we were going to write 

                                                           

18 The reporters could not find Connor although she was in the building, learning that her contract was 

terminated. They reporters managed to locate and question Cancio and Alfonso only after the two had been 

fired. See below.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

11  

the larger story, and then name eight others.” Fiedler told Díaz that “we intend to treat them as we 

are treating all the others.” Recalls Fiedler:   

I told the publisher what we were doing, and what the justification was. His 

response as I expected was, ‘This is a legitimate story, and let the chips fall 

where they may,’ and that was it. He didn’t attempt to intervene in any 

way… It would have been inappropriate for him to tell me not to publish a 

story that was ready for publication.  

Later that day, Fiedler learned that Díaz had taken the initiative to ask Castelló to fire the 

reporters—before Corral and his team had a chance to seek their comments on the story. “In some 

ways,” says Fiedler, “it was I thought a breach of faith [by] the publisher, but I could understand the 

situation I think he felt he was in. How could he take that knowledge and not act on it?” 

Unfortunately, says Fiedler, “our ability to tell them what we were doing was thwarted by the action 

that happened. The result was the story that ran, to my great dismay, didn’t include comment from 

them because we hadn’t gotten ahold of them.”  

Castelló’s account. As Castelló remembers September 7, he returned from lunch at 2:30 p.m. 

to find Editors Garcia and Marquez in his waiting room. He invited them into his office, but they 

waited for Corral to arrive, then asked to speak with Castelló “privately, in your office. Then I felt 

something strange, something weird,” recalls Castelló.19 The Nuevo Herald editor prided himself on 

an open‐door policy, and was angry when the visitors closed the door to his office. At the same time, 

he says, Corral “turned on a tape recorder, and they go, ‘we have to tell you something: that we are 

working on a story and we want your reaction.’”  

Castelló protested first at the closed doors, then at the tape recorder. “Hey guys, are you 

crazy? You cannot talk to me that way… What’s happening here?” he asked. When he understood 

what they wanted, he asked them to leave. “I will talk to the publisher… but the way that you are 

conducting this investigation is not the proper way. And you are being disrespectful to me,” he 

added. He insisted that he had not known the Nuevo Herald reporters were being paid for their work 

at Radio Martí.  

Castelló tried immediately to call Publisher Díaz, who was out of town, but could not reach 

him for two hours. When the two finally spoke, Díaz confirmed that he knew about the Miami Herald 

story, which further dismayed Castelló. “It was unbelievable that the publisher didn’t inform me,” 

he says. Díaz suggested a conference call with Elissa Vanaver, vice president for human resources, 

and Robert Beatty, the company lawyer.   

The conference call convened about 5 p.m., and Díaz announced that he intended to fire the 

three Nuevo Herald reporters named in the story.20 Castelló protested: “Jesús, we have to investigate 

this first… We should separate them [put on leave], interview them, investigate them, and not 

publish this story today.” Beatty agreed. Díaz, however, countered that the Miami Herald could not 

                                                           

19 Author’s interview with Humberto Castelló on April 13, 2009, in Miami. All further quotes from Castelló, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  
20 Jesús Díaz failed to respond to repeated efforts to interview him for this case study.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

12  

delay publication. “No one could change his mind. ‘No, they are out. And the story runs today,’” 

recalls Castelló.  Under protest, Castelló agreed to fire the reporters.   

DeFede redux? Once in the hallway, Castelló—who considered Díaz a friend—called him 

back on his cellphone. Castelló worried that Díaz was making a mistake, as Castelló felt he had in 

endorsing the dismissal of a Miami Herald columnist a year earlier. In that incident, on July 27, 2005, 

former County Commissioner Arthur Teele had walked into the lobby of the Miami Herald, dropped 

off a stack of papers, pulled out a gun and shot himself. After the suicide, columnist Jim DeFede 

came forward with the tape recording of a conversation he had had with Teele only hours before. 

He thought it could be helpful to investigators. But taping without the subject’s permission, which 

DeFede had done, was against Herald policy as well as Florida law. Díaz had become publisher only 

11 days earlier, on July 16. Fiedler conferred with Díaz and, the next day, fired DeFede. Many in the 

newsroom disagreed heatedly with the decision; some 200 current and former staff in vain signed a 

petition to reinstate him.  

But when Castelló reached him, Díaz was adamant, saying “if the story’s being published, 

we cannot have those guys in‐house,” recalls Castelló. So towards 6 p.m. Castelló, with HR Vice 

President Vanaver present, in turn told Alfonso and Cancio they were fired. Connor was informed 

that her freelance arrangement with the paper was terminated. The reporters insisted that they had 

permission from the previous editor, Castañeda. That made no difference to the decision.  

During a second conference call that evening with Díaz, Beatty and Vanaver, Castelló made 

one last plea, to no avail. Castelló could not understand why, if the reporters had permission, they 

should be fired. Nor did he object to their work for Radio/TV Martí. “Probably if they had asked me 

for permission, I would have said yes,” comments Castelló.   

Why? Because we didn’t see that as a way to create propaganda, number 

one. And not one of them was doing propaganda… If there is a [US 

government] policy that you have to be paid for [appearances], that is not a 

problem.  

Castelló was particularly disturbed that TMH editors had given his reporters virtually no 

advance notice about the story. If the editors, he says, “think that its sister publication is involved in 

or practicing something that they consider is not the best, why don’t they tell us? Why not talk to the 

editor? Why not talk to the publisher? We consider that is not proper conduct. Behind that, there is 

always witch hunting and racism.”  

Cancio’s account. Wilfredo Cancio knew nothing about the charges against him until the day 

he was fired. He saw Corral and the Miami Herald editors enter Castelló’s office and close the door. 

“This was not usual,” he comments.21 At about 4 p.m., HR VP Vanaver summoned Cancio to her 

office. Castelló was there as well. Vanaver told Cancio that he had been terminated.  “I was very 

furious with this meeting. But I’m trying to be a decent person. And I was also surprised, of course,” 

                                                           

21 Author’s interview with Wilfredo Cancio Isla on May 21, 2009, in Miami. All further quotes from Cancio, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

13  

says Cancio. Castelló was, recalls Cancio, “very emotional… He told me at that time ‘you are the best 

reporter that I work with in years, and you are a very dedicated person.’ He cried.”  

Since December 1998, Cancio had been a full‐time staff member at ENH, where he reported 

on Cuban exile affairs and politics. He had defected to the US in 1994 while in the country on a 

MacArthur Foundation fellowship from Havana University, where he worked for 12 years as a 

professor of communications. As Cancio explained to Castelló, he had first worked for Radio Martí 

in 2000 as part of a discussion panel. In 2001, the broadcaster engaged Cancio for 20 minutes a week 

to discuss films on a new program, Commentarios. Cancio went to then‐ENH Editor Castañeda for 

approval, which was granted. “I didn’t receive official written authorization,” says Cancio, “but I 

assumed that it was absolutely legal” because a number of journalists at Nuevo Herald had worked 

at Radio/TV Martí since the station’s founding in 1985. “The collaboration didn’t change my 

thoughts,” says Cancio. “What I thought about Cuba didn’t change because I did some work at Radio 

Martí.”  

While Cancio was clearing out his desk to leave, Miami Herald reporter Alfonso Chardy 

walked up looking for a reaction to Corral’s story. “No comment,” Cancio responded. Castelló 

announced the dismissals to the Nuevo Herald newsroom at about 7 p.m. “Nobody wanted to believe 

that,” says Cancio. “Some people were very upset with this at that time.” Over the next several 

weeks, Cancio continued to make no public statement, although he did talk to Castelló from time to 

time about the evolving situation.   

Story goes to press  

Corral continued to write and revise his story until 6 p.m. on Thursday, September 7. It was 

what Corral terms a “nosebleed story, which is when you’re working on a story and you have six 

people behind you. So if you lift your head, they all get their noses busted.” At 6, the story moved 

out of his hands and went to a series of editors: Garcia, Managing Editor David Wilson, and Fiedler. 

“In fact, in my eight years at the Herald I had never seen an editor so involved in a story,” Corral 

says of Fiedler. When Corral next saw the copy, it was around 10 p.m.. “I was surprised they had cut 

it so much,” he says. “It became a space issue… It was also written in a different way when I turned 

it in… more nuanced.”   

The story had been cut by 10 column inches. Among the items removed were the names of 

the ethics experts Corral quoted. Also gone was reference to a 2002 Miami Herald story that 

mentioned Olga Connor worked for Radio Martí.22 Fiedler explains that “it wasn’t news earlier [in 

2002, because] we hadn’t paid much attention to it back then. But when we realized the magnitude 

of what had happened... that just really put it up at a different level.” The fact that Alfonso had 

earned $175,000 drew special attention.   

Fiedler acknowledges that there was discussion about whether it was right to lump together 

Alfonso with people who had earned far less. But editors decided to treat all the reporters as a single 

                                                           

22 Editors did not learn until later that a second story in Nuevo Herald, in September 2002, made it clear that 

Alfonso was a Radio/TV Martí regular.   



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

14  

group. “Once you start saying OK, do we draw a line and say if you got this much, then we’ll put 

you in, but if you got only that much, we’ll leave you out. That’s a slippery slope,” says 

Fiedler.  

When you start trying to slice and dice about how much does it cost to 

influence someone, everybody’s price tag may be different. So in general, 

journalists will tell you, you don’t take a nickel… If somebody writes you a 

check, and it comes from the US government, you don’t do it. You just say 

no.  

Meanwhile, Managing Editor Liza Gross brought Corral for his review a secondary story 

featuring the comments collected by the team that afternoon from each of the reporters named in the 

story. A headshot of each accompanied the sidebar. “She asked me, are these the people?,” recalls 

Corral. As Corral remembers the editorial process:   

There was confusion. There was debate. There was disagreement. But in the 

end we published something that was accurate, and that I do verify… You 

had a series of very smart, very committed journalists all trying to strike the 

right tone with a very controversial story.  

Page One. At the 4 p.m. afternoon editorial meeting, the story retained its proposed position 

on Page One. The decision to run it in such a visible location, says Fiedler, was his:   

If we had played that story somewhere other than prominently on Page 

One, we would have had critics who would say we were trying to cover it 

up… I figured if we’re going to do this, if it involved El Nuevo Herald, we 

can’t win on this. We’re going to be hit no matter what we do, so we might 

as well at least take away the argument that we tried to soft pedal it.  

Fiedler also argues that, while the possible competition from the Chicago Tribune accelerated 

the reporting somewhat, “I think we felt that the story we had was solid.” He regrets that the story 

included no comment from the Nuevo Herald reporters. But he is confident that nothing they could 

have said would have disproven the story or stopped its publication. “We knew to the dollar the 

money that they had collected…. Whether they had permission or not didn’t make it right ethically, 

and that’s what we were really writing about: that this is US government policy to, in effect, 

compromise journalists,” he says.   

The story. The first edition copy was ready to go by about 10 p.m. The final deadline could 

slide as late as 12:50 a.m., but on this night the paper closed about 10:30 p.m. The story was on Page 

One. The headline read: “10 Miami Journalists Take U.S. Pay.” The lede said:  

At least 10 South Florida journalists, including three from El Nuevo Herald, 

received regular payments from the U.S. government for programs on 

Radio Martí and TV Martí, two broadcasters aimed at undermining the 

communist government of Fidel Castro. The payments totaled thousands of 

dollars over several years.  

http://www.commondreams.org/headlines06/0908-12.htm
http://www.commondreams.org/headlines06/0908-12.htm


When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

15  

In the third paragraph, Corral wrote: “Alfonso and Cancio were dismissed after The Miami 

Herald questioned editors at El Nuevo Herald about the payments. Connor’s freelance relationship 

with the newspaper also was severed.” The story cited no comment from two of the three, and said 

reporters had been unable to locate Connor (she had been in the HR office, getting her dismissal). 

Díaz, however, was on the record, saying:  

Even the appearance that your objectivity or integrity might have been 

impaired is something we can’t condone, not in our business. I personally 

don’t believe that integrity and objectivity can be assured if any of our 

reporters receive monetary compensation from any entity that he or she 

may cover or have covered, but particularly if it’s a government agency.  

The article also quoted Castelló: “I lament very much that I had not been informed before by 

them” about the payments. Ivan Roman, executive director of the National Association of Hispanic 

Journalists, deplored the journalists’ conflict of interest in accepting money for reports to Cuba while 

reporting on Cuba to the US: “It’s definitely a line that journalists shouldn’t be crossing.” A sidebar 

on Page Two included headshots of 10 of the 11 named journalists, as well as comments from those 

who had spoken on the record.   

Widespread reaction  

Fiedler says he had no illusions about the effect the story would have on Miami’s Cuban 

community. “I expected it to be messy, really messy. And I wasn’t disappointed… I knew it would 

be divisive in the community.”   

The idea that there could be some kind of a neutral reporter of events does 

not exist in the exile community. Even those in the community who might 

have thought that there was a problem with having a journalist take money 

from a US government agency, if the purpose was ultimately against Castro, 

then that was OK.   

Fiedler says he knew the next morning that “whatever else I had intended to do that 

following day or a couple of days after, I knew was going to be totally overrun by the reaction to this 

story. Gnawing at me too, was that if you make the smallest error in a story like that, you’ve got to 

go back and lay yourself bare.” At the same time, Fiedler says he “never entertained the thought that 

I was going to back down or reverse course on this. I also didn’t go into this deliberately trying to 

make the fight bigger. I just thought this is a story we believe is valid.”  

Protests. Carlos Alberto Montaner was a syndicated columnist based in Madrid; the Miami 

Herald ran his columns. He swiftly protested Corral’s article. On September 9, he issued a statement 

from Madrid that called the charges “unfair, ludicrous, offensive and false.” The columnist objected 

that “I don’t live in Miami, and I don’t work at the Miami Herald or El Nuevo Herald, nor am I subject 

to their regulations.” He explained that once a week he did a 20‐minute commentary for Radio Martí 

which repeated material from his column; for that, he was paid an “official and obligatory,” according 

to Broadcasting Board of Governors rules, $100. He added:  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

16  

Contributing to breaking the boycott on information that exists in Cuba, far 

from being a conflict of interest, is the duty and responsibility of any Cuban 

journalist who truly loves liberty… More than a conflict of interest, it is a 

coincidence of interests. Radio‐TV Martí wants Cubans to be freely 

informed. So do I. Where’s the problem?23  

A vocal part of the Cuban‐American community was outraged. Some 1,200 canceled their 

subscriptions to the Miami Herald, as well as El Nuevo Herald. As the extent of the anger became clear, 

Fiedler says he tried to “maintain consistency from that point on.”   

Let’s make sure once we open this line, that we continue to follow it 

wherever it goes. That we listen to criticism and respond appropriately, and 

that we’re just going to take this where it goes and we’re going to try to be 

as sure‐footed in doing that as we possibly can.  

Within three days, the Miami Herald moved Corral and his family out of their house and into 

an apartment after he received threats. “The attacks on Oscar on Spanish‐language radio as a result 

of this were becoming increasingly vicious,” recalls Fiedler. The incident caused tension and sparked 

heated arguments between Corral and his Cuban‐born father. Fiedler recalls worrying “that the 

controversy doesn’t so envelop Oscar particularly, that either his ability to report the story, or his 

willingness to report the story, that the personal burden he would have to bear wouldn’t become too 

much for him.”  

Poison. The controversy “poisoned the atmosphere between our newsroom and the El Nuevo 

Herald newsroom, I think, instantly,” remembers Fiedler. Rumors circulated that Fiedler had fired 

the journalists, even though he protested that Castelló had fired them. “I had nothing to do with 

their firing. I had nothing to do with the internal operations of the newsroom at El Nuevo Herald. But 

that didn’t go over,” he recalls.   

Some—both in the Cuban community and at ENH—accused Corral of having leaked the 

story in advance to the Cuban government because a government‐run news outlet, Mesa Redonda, on 

August 30 speculated that a story about US journalists taking government money might be coming 

soon. A quote from Castro about payments to a Miami‐based journalist published in the July 23 issue 

of an Argentine newspaper reinforced the perception that Cuba got the story first.24 Others said the 

Cuban government’s source was a left‐wing Cuban émigré, Max Lesnik, who was director of Radio 

Miami and a blogger. They alleged Lesnik had steered Corral to pursue the story.   

Corral dismisses as “the biggest smoke screen” the charge that he leaked the story to Cuba. 

“At that point, I had made so many records requests, and had talked to so many people on the 

periphery, that maybe it leaked… Was I in touch with the Cuban government? That’s ludicrous,” he 

                                                           

23 See: http://www.carlosalbertomontaner.com/692.htm. As a note, a Broadcasting Board of Governors 

spokesperson on January 7, 2010 confirmed that while most Radio Martí contributors in 2006 accepted 

nominal payment for appearances, a fee could be declined. Such fees, though not universal, were common 

practice at other BBG news outlets as well.  
24 Perfil, July 23, 2006.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

17  

protests. As for the notion that he had been manipulated by Lesnik, Corral says he had “talked to 

him maybe a couple of times in my entire career. He was not a friend.” At ENH, that was not 

believed. Says Castelló: “[Lesnik] is pro‐Castro. And he is a very close friend or mentor of Oscar 

Corral.”25  

Nuevo Herald campaign  

On September 9, El Nuevo Herald started a campaign to reverse the decision to fire the three 

journalists. “We did the battle in a very professional way,” asserts Castelló. He held daily staff 

meetings to discuss the firings. The paper solicited views from the community, and ran article after 

article on its opinion and news pages.  

And VOA? ENH reporters also set out to discover whether parallels existed to the Radio 

Martí situation. On September 14, ENH published a report on Washington journalists who had done 

work for Voice of America—and been paid for it. Hugh Sidey of Time, Peter Lisagor of the Chicago 

Daily News, Tom DeFrank of the New York Daily News and David Lightman from the Hartford Courant 

had all been paid from $100 to $150 per appearance on VOA’s “Issues in the News” program. The 

ENH story posed the implicit question: was there some definable difference between Radio/TV Martí 

and VOA, both funded with taxpayer dollars? If not, why pick exclusively on Radio Martí  

contributors?26 Broadcasting Board of Governors spokesman Larry Hart said:  

For decades, for many, many years, some of the most respected journalists in 

the country have received payments for participating in Voice of America 

programs. The [Miami Herald] article makes it seem like this is something that 

only Radio or TV Martí has done, and like they are having to pay the reporters 

to say certain things or to have certain points of view.27  

The article sparked divided views on how and whether Martí’s product differed from that 

of Voice of America. A writer in the Columbia Journalism Review observed on September 20 that Martí 

programs were “funded by the federal government to broadcast explicitly political propaganda.”28 

On the other hand, Executive Director Frank Calzon of the Center for a Free Cuba wrote September 

19 in the Miami Herald that “Radio and TV Martí deliver uncensored news to people who could 

otherwise have little or no access to information. Radio Martí is required to follow the same 

standards as Voice of America.” He continued:  

If it has become professionally unethical in this country to oppose tyranny 

and to support freedom, then the First Amendment has been stood on its 

                                                           

25 That Castelló positively affirmed as late as 2009 what Corral calls “a flat-out lie” is further evidence of how 

deep lay the divide on this story.  
26 The Miami Herald never reported the VOA payments story, although Corral did put in a FOIA request for 

VOA’s payment records, and thousands of pages arrived. His editors decided it would be too expensive to 

pursue.   
27 Gerardo Reyes and Joaquim Utset, “Los pagos a periodistas son una práctica común,” El Nuevo Herald, 

September 14, 2006.  
28 Paul McCleary, “When All Things Are Not Equal,” Columbia Journalism Review, September 20, 2006.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

18  

head. It is simply false to suggest that ‘real’ journalists turn into propaganda 

hacks if they write or broadcast for government‐funded stations.  

Open letter. On September 17, a group of journalists, academics, artists and others—most, but 

far from all, Hispanic—calling themselves Support for the Journalists of Nuevo Herald, posted online 

an open letter to McClatchy management. They solicited additional signatures from other journalists 

around the world.29 The letter asked McClatchy to reconsider the firing of Alfonso, Cancio and 

Connor. Calling Corral’s article “yellow journalism,” it said the article “creates the false impression 

that the professional work of these colleagues was a clandestine political operation.” It drew the 

equation with VOA contributors, and continued:  

Their collaboration with Radio and TV Martí was a continuation of their 

professional duties and wasn’t subordinate to government agendas… None 

of the professionals mentioned had kept secret his or her participation on 

Radio and TV Martí, which had been consulted with their supervisors.    

But others at Latino publications applauded the firings. “We’ve fired people here for less 

than that,” said Editor Pedro Rojas of the Spanish‐language La Opinión in Los Angeles.30 “My main 

concern is that people will see this (conflict of interest) as a trend in ethnic media, and draw the 

conclusion that all ethnic media does this. This is an exception to the rule.”  

On September 21, Montaner returned to the fray with an op‐ed article in the Wall Street 

Journal, which expressed his view that a “clash of civilizations” had pitted Miami Herald journalists 

against those at Nuevo Herald. He wrote:  

For the ‘Anglo’ journalists, their Cuban colleagues had conflicts. In contrast, 

the journalists at ENH felt their corporate brothers had ambushed them. To 

Miami’s Cuban‐Americans, this was a display of double‐standards.  

He pointed to the VOA parallel, and noted that “[p]rofessors at public universities get paid by the 

government; yet they don’t submit to their paymaster for that reason.” Montaner demanded a public 

apology from McClatchy.   

McClatchy meets Miami  

The first the McClatchy Company—which had acquired the Miami Herald Media Company 

only three months earlier—knew of the firestorm at its premier property was after TMH published 

Corral’s article. McClatchy had owned newspapers as far back as 1857, when James McClatchy 

helped found the Sacramento Bee in California. The company went public in 1988 and expanded 

steadily, buying properties in the Carolinas and Minnesota. It prided itself on being a public service 

                                                           

29 Eventually, there were nearly 500 signatures.   
30 Elena Shore, “Double Standard for Hispanic Media?” New American Media, September 27, 2006. See: 

http://news.newamericanmedia.org/news/view_article etc.  

http://www.apoyoaperiodistasdelnuevoherald.blogspot.com/
http://www.apoyoaperiodistasdelnuevoherald.blogspot.com/
http://www.apoyoaperiodistasdelnuevoherald.blogspot.com/
http://news.newamericanmedia.org/news/view_article
http://news.newamericanmedia.org/news/view_article


When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

19  

journalism company. On June 27, 2006, McClatchy acquired the respected Knight‐ Ridder newspaper 

chain.31   

Even with the acquisition, the senior executive team remained small: only eight people. 

Reporting directly to CEO Gary Pruitt were two vice presidents of operations, a chief financial 

officer, a general counsel, a vice president for interactive, a vice president for human resources (HR), 

and a vice president for news. On June 28, McClatchy executives started visits to their new papers 

with a trip to the Miami Herald and El Nuevo Herald. In a conference room, CEO Pruitt and Vice 

President‐News Howard Weaver addressed the staffs of both papers. Nuevo Herald editor Castelló 

remembers the day:  

In that meeting, they said ‘McClatchy Company policy is this: you have to 

manage your institution as if you were the owners. You should do what you 

consider is correct and good for your company.’ Then I said to myself, I will 

do what I think is good for my company, in my newsroom.  

Howard Weaver. In 2006, McClatchy’s vice president for news was a veteran journalist. 

Weaver had led his hometown paper, the Anchorage Daily News, to two Pulitzers, one in 1976 (when 

he was 25) and the second in 1989, when he was editor. The News was a McClatchy paper, and the 

corporation tapped Weaver as a new media expert in 1995. He subsequently became editorial page 

editor for the Bee, and in 2001 returned to headquarters as vice president‐news. Editors at McClatchy 

papers did not report to him, but they did talk to him. Weaver characterizes his job as “part quality 

control and part evangelism.”32  

 

Your job is to explain the corporation to the editors, and explain the editors 

to the corporation… I became the champion of journalistic values in the 

company.  

He did not expect to hear from individual newspapers about stories they covered. “Once in 

a while I would hear from editors in advance just to say, ‘I want to give you a heads‐up that we’re 

doing this thing and it’s going to be controversial.’ But usually not even that… They didn’t ask 

permission. We didn’t clear things.” Weaver recalls that when McClatchy acquired the Miami Herald 

Media Company, it knew little about the two newsrooms. “We have a traditional policy of lots of 

local autonomy at our papers, so we didn’t anticipate a great deal of needing to know the intricacies 

of balance between the two newsrooms, or the two communities, or anything like that,” he notes. 

Weaver himself had never been to Miami until he visited with Pruitt.   

Weaver called ENH Editor Castelló on the Monday morning after the Corral story ran. 

Weaver called because “there were immediate repercussions in the sense of community concern, 

grousing within the building, hurt feelings.” Unfortunately, Castelló could not take the call because 

                                                           

31 The Knight Ridder purchase made McClatchy briefly the second largest newspaper publisher in the US, but it 

quickly sold 12 of the 32 daily newspapers.  
32 Author’s interview with Howard Weaver. April 27, 2009, in New York City. All further quotes from Weaver, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

20  

his mother had had a heart attack, and he was with her in the hospital. A couple of days later, Weaver 

emailed Castelló with good wishes for his mother, and asked him to return the phone call only when 

he was able. “A very candid, and very good person,” Castelló terms Weaver.   

Weaver also contacted Fiedler: “I was trying to talk to them as quickly as I could… [to say]  

‘I want to find out about this. This is blowing up. What’s happening?’” While he had experienced no 

exact parallel situation, Weaver was an old hand at stories that caused advertisers or readers to 

cancel. “I understand that when there’s a big community blowup over something, you need to get 

your ducks in a row,” he says, to determine “was it journalistically sound?”  

That’s what I started out to do, to get my arms around the thing so I could 

presumably defend the editorial integrity in the process: Yes, it was a 

legitimate story. Yes, we got the facts right.   

After his inquiries, Weaver was satisfied with the journalism. “Do I think it was a 

newsworthy story?” he says. “Yes. Do I think the fact that it was their sister publication should have 

stopped them? No, I don’t.” While he might have handled parts of the publication process 

differently, he adds, “I’m not in the second‐guessing business, because I’ve been an editor and I 

know how many decisions you make quickly, and these are all good people as near as I can tell. 

Certainly Tom [Fiedler] and Humberto [Castelló] whom I know best out of this group are both fine 

people.”  

For his part, Weaver expected the distress to subside: “When I heard about this for the first 

time, I presumed that the kind of factual and procedural things would work out… I thought we had 

some time.” He adds that “it was not an unusual situation for somebody to be pissed off at a story 

that appeared in one of our papers. That happened all the time. This time, it just happened to be 

people that worked for us.” After 40 years in the journalism business, Weaver thought he knew the 

process.   

I’d been through a lot of firestorms. Created a few of them, and been 

through some others as a leader. So I felt confident that we would be able 

to get in there, sort out what the right and wrong was in the journalism to 

make a decision about whether it was fair, and what the next steps were.  

He did not anticipate that a second firestorm would erupt within a week.  

Hiassen Episode  

On September 15, 2006, celebrated columnist Carl Hiassen submitted his weekly column to 

the Miami Herald. It was a send‐up of the entire ENH/Radio Martí incident. Hiassen quipped: “Now 

we find out that the U.S. government‐run stations are actually running a charity for needy journalists, 

at least 10 of whom have been paid to appear on their programs.”33 He bemoaned the fact that he had 

never earned a cent, despite lifelong opposition to Cuban leader Castro. When Publisher Díaz read 

the copy, he grew alarmed. The column, he felt, was inflammatory. To run it would only exacerbate 

                                                           

33 Carl Hiassen, “Finally, Someone Appreciates Journalists’ Work,” Miami Herald, September 17, 2006.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

21  

the community tensions unleashed by the firing of the Nuevo Herald reporters a week earlier. He 

ordered that the column not be published.  

“Usually the thought of a publisher threatening to spike a column because it might be 

incendiary is unheard of,” says Corral. “Jesús Díaz must have been under tremendous pressure.” At 

the same time, he comments that “many of the people who were outraged never read the [September 

8] story… That’s what Jesús Díaz was up against. Basically, the Spanish‐language media declared 

war on the Herald for a good two or three months.” TMH Editor Fiedler concurs that the Hiassen 

column has to be considered in context: “It was because the hostility between the Cuban community 

and the Miami Herald was reaching such a crescendo. When Carl weighed in and was kind of going 

to make light of the whole thing… the publisher tried to stop it, tried to spike the column.” But 

Hiassen had his own views. Told the column would not run, he threatened to resign.   

That was where matters stood on September 16, when Weaver got wind of it. He decided to 

call Hiassen’s boss, the editorial page editor, to ask for an overview of the situation. The editor 

explained that “the publisher has seen it and doesn’t want to run it, and he thinks it would inflame 

the situation, and that it doesn’t break any new ground. You know, there were several plausible 

reasons,” recalls Weaver. Weaver had considerable sympathy for that viewpoint. “It’s not 

inconsequential to think of what was going on in the community at this point,” he recalls. “There 

had been a significant, and overwhelmingly negative, reaction to this. Thousands of people cancelled 

[subscriptions]. The talk radio [criticism] was constant.”   

But Weaver went one step further and asked the editor what he thought should happen. The 

editor said he thought it should run. Weaver called his colleague Frank Whittaker, vice president of 

operations (to whom all publishers reported), as well as CEO Pruitt, to say “this looks like a bad 

situation to me.” Based on Weaver’s assessment, Whittaker made a decision: he phoned Díaz to say 

the column should run in its usual slot on Sunday, September 17.34 Weaver explains:  

That gave us a chance to say very early on, at McClatchy we really like the 

editors to make the journalistic decisions, not the publishers... Frankly, we like 

strong voices in our papers. They obviously don’t want to be irresponsible, to 

pour gasoline on a fire. But you’re allowed to say that’s a big fucking fire.  

Executive committee. Following the Hiassen incident, Publisher Díaz on Wednesday, 

September 20 called a meeting of the company’s executive committee to discuss the snowballing 

controversy.35 At the meeting were Díaz, ENH Editor Castelló, TMH Editor Fiedler, and five Miami 

Herald managing editors. One of the managing editors, recalls Castelló, made the argument that the 

September 8 story had been a “witch hunt.” But the others defended the story. “They were trying to 

justify why they published the story, why they didn’t talk to me,” recalls Castelló. “They tried to 

                                                           

34 Some press accounts reported that Díaz offered his resignation following this episode, and that it was 

accepted but delayed until the Miami Herald Media Co. could announce a successor. Those interviewed for 

this case neither confirmed nor denied that account. See: Douglas Hanks, “A column, a quarrel—and change 

at the top,” Miami Herald, October 4, 2006.  
35 This date may be off by a day, but the meeting was that week.   



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

22  

justify everything that has no justification.” The discussion was “very hot,” says Castelló, and did 

not calm tempers.   

The view from Sacramento  

To the dismay of Vice President Weaver and other McClatchy executives, the situation in 

Miami was not settling. Weaver got a personal taste of its ramifications when he was obliged to deny 

to a New York Times reporter a rumor that McClatchy had authorized the September 8 story as part 

of a secret deal with Castro to open a Havana bureau. “It gave [me] an insight into how the 

community operated down there,” he recalls.   

 

When Jesús would say, ‘You’ve got to recognize that handling this kind of 

controversy in this kind of community is tough and difficult and nuanced,’ 

I believed that.  

Clearly there was an important human resources dimension to the continued anger: three 

people had lost their jobs. But that was not Weaver’s area of responsibility. He was more concerned 

about the editorial judgment which had gone into the September 8 story, not to mention the handling 

of the Hiassen column. Had there been bias, unconscious or otherwise, in the reporting of the 

September 8 story? How could one judge this case on its merits?   

Weaver appreciated the descriptions Díaz and Fiedler had given him of the deliberations in 

the Miami Herald newsroom before the September 8 story was published. “We were trying to find 

out what happened, who makes these kinds of decisions, why didn’t you talk to them earlier?” recalls 

Weaver. The executive team had explained that “the two newsrooms don’t talk, they don’t trust each 

other, and you couldn’t be sure they wouldn’t have run it first.” Weaver’s next step was to seek a 

better understanding of the Nuevo Herald position. On Saturday, September 23, Weaver called 

Castelló at home. Castelló remembers the day because his wife had an interview to become a US 

citizen. Weaver asked Castelló to tell the story from his point of view.  

“I told him everything. I remember that I broke into tears because, you know, I was that 

tense,” says Castelló. “And he was very kind. He told me… I appreciate that you acted with dignity.” 

Weaver asked permission to share what Castelló had told him with McClatchy top management, as 

well as its legal counsel. He asked Castelló to keep the conversation confidential, and promised to 

get back to him as soon as possible.  

The problem, as Weaver saw it, was cultural but also ethical. He had expected the two 

newspapers to look and read differently. “You’ve got a Latin American newspaper, it’s probably 

going to have more soccer in it than the Anglo papers. It seems, just from an outsider’s vantage point, 

to have more cleavage,” he says.  

All of that is, I think, appropriate and interesting and great. But you can 

have, I believe, independent cultures and perspectives without having a 

different set of ethical values and baseline journalistic touchstones. That’s 

the part we wanted to be sure the papers shared.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

23  

What had finally begun to sink in was the depth of animosity between the two publications. 

“I had no idea the level of animosity, mistrust and active ill will was anywhere near as strong as it 

was. I mean, I had no idea really that there was any, at first,” he says. When others started telling 

him that “these newsrooms are at war, that was shocking and very, very discouraging.”  

Because it suggested to me that we don’t have a little knitting‐up to do here. 

We have to really reweave this fabric, because… they were really 

dramatically at odds in an unacceptable way. For them to be competitive, 

that’s fine… [But] I didn’t anticipate… the degree to which these two 

newsrooms were in this genuinely dysfunctional condition of antagonism 

toward one another. There were unacceptable levels of distrust and 

antagonism between the two newsrooms… It was toxic in this situation.   

At the same time, Weaver had faith in the editors of both papers. Both Fiedler and Castelló 

assured him that they had a high regard for one another. Fiedler “told me he thought Humberto 

[Castelló] was a good journalist, that he was an honorable guy, that they got along fine. And vice 

versa.” While Castelló confessed that he felt ambushed by Garcia and Corral, “he said, ‘I don’t think 

Tom’s [Fiedler’s] got any bad motives. I don’t think he’s out to get us or anything.’”  

On the morning of Sunday, October 1, Weaver called Castelló to request his participation in 

a conference call at 2:30 p.m. that afternoon. Weaver asked Castelló to go to the office of the Miami 

Herald’s lawyer, Beatty. HR VP Vanaver was also there, but not Díaz. “I thought, what is this? There 

is no publisher?” recalls Castelló. On McClatchy’s end of the conversation were Weaver, Vice 

President and General Counsel Karole Morgan‐Prager, and HR Vice President Heather Fagundes.   

For about 90 minutes, the McClatchy team interviewed Castelló, mostly on procedural and 

personnel matters but also on his understanding of the story and how it was reported. The 

McClatchy team wanted to know “were there standards to hold [the reporters] accountable to? What 

was the past practice?” recalls Weaver. After the conference call, Castelló called Díaz because “I was 

worried… I tell him, ‘You know, they are manipulating you. They don’t like you, Jesús, because you 

are a Cuban‐American.’ He resisted believing that… He was very naïve.” Díaz had moved to the US 

as a child, was raised in Georgia, and had married an American. Díaz assured Castelló that he had 

not attended the conference call because he did not feel well. He expressed continued full confidence 

in his decision to fire the Nuevo Herald reporters.  

After listening to Castelló, Weaver says it was clear that “there were lots of folks at El Nuevo 

who don’t believe that there was anything wrong with having worked for Radio Martí.” Newspapers 

commonly encouraged their reporters to appear on such media outlets as Fox News or CNN, because 

it was good publicity for the newspaper. What was different about this? Mulls Weaver:  

I don’t consider this revealed wisdom from God. I think this is the kind of 

thing you have to work through and figure out. So I tried to do that in my 

sphere of influence here on the journalism side… You have to ask now, what 

were the rules? Were they well understood?  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0   

24  

At the same time, the rules which the Miami Herald had borne in mind in judging the Miami 

reporters’ actions unethical were widely accepted and followed throughout the industry, not least at 

McClatchy publications. “If it means anything to be a McClatchy newspaper, it has to be rooted in 

things like fairness, like accuracy, like ethical behavior. And so we wanted to work through that with 

them,” remarks Weaver.   

Weaver felt that in some ways his career up to now had been a preparation for this situation. 

In the run‐up to the first Gulf War, when he was editor of the Anchorage Daily News, the paper ran 

a story on whether or not the trans‐Alaska oil pipeline was safe from saboteurs, including a graphic 

of the most vulnerable parts. “It just caused a conflagration in Anchorage,” remembers Weaver. “I 

got calls from US senators and oil company presidents and the governor… The truth was that 

nobody that was going to sabotage the pipeline was going to learn anything from our story. The 

blueprints for the Trans‐Alaska pipeline are on file at every federal repository library in the 

country… But it was definitely an error in judgment to have run that graphic that way.” He observes:  

I didn’t start out knowing what to do in all these situations. I made some 

bad calls and I agonized over things that it turned out didn’t need 

agonizing. But in some sense that was all by way of paying your dues, so 

when you come to something like this, you go into it on a fairly steady 

footing... It was an ethically loaded situation.  

Visit to Miami  

By the weekend of September 30, after consultations with the McClatchy leadership team, 

Weaver had decided it was time to go to Miami in person. He and Vice President‐Operations 

Whittaker made reservations to fly out Monday, October 2, and convene the Miami Herald Media 

Company’s executive committee Monday evening. They had much to discuss. Had the situation 

gone too far? What would too far look like, and what could McClatchy do about it? Who was 

responsible for what? “What was difficult was the interplay between the various forces at work 

here,” recalls Weaver. “Some journalistic, some individual, some personnel, some legal.” Weaver 

understood that Díaz and Fiedler had both done what they considered right. He also understood 

that the Nuevo Herald journalists had perceived nothing wrong in their behavior, and thought they 

had permission to freelance for Radio/TV Martí.   

 

If some journalistic sin had been committed in doing the story, then I would 

have had an altogether different agenda. Or if I’d found that this was really 

the tip of the iceberg and it turned out everybody on the [Nuevo] staff was 

being paid by somebody else, that would have been different… [But I 

wanted to know] what’s the journalism here? What was the reason for doing 

it? What was the way in which it was done? Do both of those match the 

standards that we want to hold ourselves to for journalism? That’s not 

unique to a multicultural, intramural sort of flareup like this. But it took on 

extra intensity because it was intramural, or intra‐familial, and because it 

was multicultural.  



When the Story is Us __________________________________________________________CSJ‐10‐0026.0  

25  

It had been hard enough to extract the story of what happened from the participants. Now, 

says Weaver, “we had to balance contradictory stories… This was unusual. I had not been through 

anything like it.” It was, he recalls, “pretty painful.”  

All this didn’t happen in a low, dispassionate, quiet voice. There were 

people in this who cared passionately about it, who felt personally 

aggrieved in various ways, who thought the consequences of one behavior 

or another on our part was going to be cataclysmic… This was a kind of 

harmonic convergence, where you had a lot of things comes together: 

journalistic questions, multicultural questions, community relations 

questions, authority questions. It brought a lot of tough things together.  

The McClatchy executives had a number of options, none ideal. They could decide to 

reinstate the fired journalists. If that happened, the Miami Herald newsroom would be outraged. “I 

knew that rehiring those journalists would piss off the Miami Herald newsroom. They felt like they’d 

done a very legitimate story about a grievous journalistic sin,” remembers Weaver. If, on the other 

hand, the company upheld their firing, the already low Nuevo Herald newsroom morale would 

stagnate. Plus the community would remain unassuaged. “You wonder, oh God, if we do this, and 

another 6,000 people cancel their subscriptions… You’ve got to be willing at some point to take that, 

but it doesn’t mean you don’t lose sleep over it,” says Weaver.    

Or was the publisher at fault? Should Díaz be encouraged to resign? Would his resignation 

accomplish anything? McClatchy would not want Díaz to be perceived as a sacrificial lamb. “I really 

don’t believe any publisher has ever been thrown overboard for people with the pitchforks and the 

sputtering torches,” jokes Weaver. After all, it was part of Díaz’ job to make his own judgment calls; 

he had broken no laws.   

At a more philosophical level, was this an instance of two different styles of journalism, or 

two different standards of ethics? Had there been a bona fide conflict of interest? If so, what 

constituted sufficient disclosure? Should journalists always acknowledge if they reported for several 

news outlets? How often should such disclosures be made? Was broadcasting to Cuba necessarily 

propaganda? Did a valid distinction exist between the laudable promotion of democracy and truth, 

versus a blameworthy transmittal of propaganda? What rules should McClatchy propose going 

forward?   

Weaver and Whittaker were well aware that any decision they took would reverberate 

across all McClatchy newspapers. They would be sending signals on numerous levels: about 

journalistic ethics, about management structure, about a publisher’s prerogatives. On the flight, 

Whittaker and Weaver would have to come to an agreement about what to do.   


